| 著者 |
石川隼土,岡本頌平,岡田啓,牧戸知史,岡本英二 |
| 題目 |
上りリンク車車間協調伝送のSUMOを用いた組み合わせ確率のシミュレーション解析 |
| 出典 |
電子情報通信学会技術研究報告, RCS2018-38, pp.19-24 |
| 要約 |
高度運転支援システム実現のためには車両と基地局間の高品質な通信が必要である.我々はこれまで車車間通信リレー協調伝送を活用した上りリンク高品質化手法を提案してきた.この手法を用いることにより,基地局から遠方の車両からの上りリンク伝送の品質が向上し,再送要求による伝送遅延をなくし低遅延化に寄与することを示した.しかしこれまでの検討では,遠方ユーザと近傍ユーザのペアリングが完了していることを仮定して効果を明らかにしてきたが,道路上の所望の位置に車両が存在する場合のペアリングが可能な確率と,効果的なペアリング手法が構築されていなかった.そこで本研究では,移動体シミュレータSUMOを用いて車両の動きを模擬し,直線道路や交差点など様々な道路網での提案協調伝送手法の実施可能確率を明らかにし,シミュレーションによってより実際的な伝送特性を評価する. |
| Authors |
H. Ishikawa, K. Okamoto, H. Okada, S. Makido, E. Okamoto |
| Title |
Simulation analysis of combination probability for uplink V2V cooperative transmission by using SUMO simulator |
| Authority |
IEICE Technical Report, RCS2018-38, pp.19-24 |
| Summary |
To realize an advanced driver assistance systems, cooperative intelligent transportation systems (ITS), where low-latency and high-quality wireless communication between base station and vehicles is indispensable, have been developed. We have proposed an uplink vehicle-to-vehicle cooperative relay transmission scheme, in which an uplink quality of far vehicle from base station can be improved by the assistance of relay vehicle, and the upper layer retransmission consuming a long time can be avoided. However, in our previous study, it is assumed that the pairing of the far and rear (relay) vehicles has been completed, which is not practical. The realistic probability of pairing with considering the mobility of vehicles and the efficient selecting scheme of the pair are not considered. Therefore, in this paper, we analyzed the pairing probability of the cooperative transmission by using the SUMO simulator in the field of straight road, straight road with signals, and intersection with signals. Then, the transmission performances are calculated with utilizing the results of SUMO. |
| 年月 |
2018年6月 |
| DOI/Handle |
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| 開催場所 |
長崎 |
| 研究テーマ |
4G/5G/次世代移動体通信システム
高度交通システム(ITS)
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| 言語 |
日本語 |
| 原稿/プレゼン資料 |
/ 無し (ローカル限定) |