| 著者 |
山里敬也 |
| 題目 |
名古屋大学で無償公開されている教材 ー教材のオープン化と大学図書館の役割ー |
| 出典 |
名古屋大学附属図書館研究年報,第13号 |
| 要約 |
本稿では,教材の無償公開とその経緯,著作権の課題など教材のオープン化にかかる事柄を取り上げて述べていく.また,名古屋大学で無償公開されている教材を紹介しつつ,名古屋大学理学部および工学部の市販教科書の利用率から,教員が自ら編纂した教材を用いて授業展開している割合が高いことを示す.これは,教材のオープン化の素地があることを示唆するが,そのように作成された教材を適切に公開するための支援組織が無いため,教材のオープン化が進まない.教材のオープン化には,著作権処理とメタデータ(書誌情報)の付与,そして広く認知されるための仕組みが必要となる.筆者はこれら機能を図書館が持つと良いと考えている.本稿では,教材のオープン化と図書館の役割について筆者の考えも述べる. |
| Authors |
T. Yamazato |
| Title |
Free Educational Resources Provided by Nagoya University |
| Authority |
Annals of Nagoya University Library Studies, No.13 |
| Summary |
In this report, details of free educational resources and copyright issue are discussed. The report also introduces free educational resources provided by Nagoya University and presents the results of the ratio of the commercial textbook usages in Department of Science and Department of Engineering of Nagoya University. The results suggest that the percentages of lecturers who create their own teaching materials are rather high. So we are ready to publish open education materials. However, the launching of open educational resources does not advance because of lack of copyright clearance office. For launching of open educational resources, copyright clearance, a grant of the bibliography information (metadata), and appropriate platform that contributes to a wide recognition of the published contents are necessary. The author thinks that a university library should have this function. In this report, an opinion of the author on the opening of the educational materials and the role of the library is also described. |
| 年月 |
2016年4月 |
| DOI/Handle |
|
| 研究テーマ |
情報メディア教育システム
|
| 言語 |
日本語 |
| 原稿/プレゼン資料 |
/ 無し (ローカル限定) |