| 著者 |
山里敬也 |
| 題目 |
[依頼講演] ITSからみた無線通信 |
| 出典 |
電子情報通信学会技術研究報告, vol. 115, no. 2, RCS2015-6, pp. 31-31, |
| 要約 |
車の自動運転システムが話題になっている.たとえば,内閣府ではITSによる先読み情報を活用し,2017年までに準自動走行システム(自動追従,衝突回避操舵,複数車線の自動走行など加速・操舵・制御のうち複数の操作を同時に自動車が行うシステム),2020年前半にはこの市場化,そして2020年代後半以降に完全自動走行システム(加速・操舵・制御を全て自動車が行い、緊急時のみドライバーが対応するシステム)の市場化を目指すことを発表している.言うまでも無く,これらのシステムを支える要素技術の一つとして,路車間(I2V),車車間(V2V),歩車間(P2V)などの無線通信がある.本稿では,このような流れを紹介ししつつ,ITSを支える無線通信とは何か,について著者の雑感も交えて話題提供を行う. |
| Authors |
T. Yamazato |
| Title |
[Invited Lecture] ITS and its perspective on wireless communications |
| Authority |
IEICE Technical Report, vol. 115, no. 2, RCS2015-6, pp. 31-31, |
| Summary |
Automated driving system becomes a hot topic and the R&D in US, EU, and Japan focuses near future market deployment of the system.
For example, Council for Science, Technology and Innovation of Cabinet Office, Japanese Government initiated a research project on automated driving system under “Cross Ministerial Strategic Innovation Promotion Program” (SIP).
They expect to launch a combined function of automated driving, in 2017 and limited self-driving automation in the first half of 2020s. Example systems of the combined function of automated driving are tracking/following system, steering for collision avoidance, automated driving in multiple lanes, and the limited self-driving automation is automated merging, etc.
Needless to say, one of essential elements of the automated driving system is wireless communications, infrastructure-to-vehicle (I2V), vehicle-to-vehicle (V2V), and vehicle-to-pedestrian (V2P) communications.
In this talk, I will introduce some of the on-going R&D activities of automated driving system and try to mash-up the trends from my perspective on wireless communications. |
| 年月 |
2015年4月 |
| DOI/Handle |
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| 開催場所 |
湯布院・湯布郷館 |
| 研究テーマ |
可視光通信/光無線通信
高度交通システム(ITS)
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| 言語 |
日本語 |
| 原稿/プレゼン資料 |
無し / 無し (ローカル限定) |