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著者 中野幸亮, 路姍, 山里敬也
題目 屋外静止環境における可視光協調認識の実験と評価
出典 車載ICTとAD/ADAS-ITSインフラを核とする地域ICTプラットフォーム研究会(AA-ITS研)
要約 近年,交通事故を減らすために車両に対してセンサー情報を共有する技術(協調認識) が注目されている.これまで協調認識は、電波通信の利用が想定されてきたが実際には周波数の逼迫などにより電波だけで実現することは困難だと報告されている.そこで本研究では,人の目に見える光 (可視光) に情報を乗せて送信し,受光デバイスで信号を受け取る可視光通信技術を協調認識へ応用する.可視光通信による協調認識は先行研究が存在せず実現性が検討されていないため,通信距離やデータレート,遅延特性について車載実験で評価する必要がある.本稿では、車載環境を想定した研究の前段階として,屋外静止環境における可視光協調認識の評価実験について説明する.実験では,送信機と受信機の制御速度を変化させた際のシステム全体における遅延やビット誤り率 (BER) を測定し,可視光を用いた手法でも協調認識に必要とされる要件を十分満すことを示す.
Authors K. Nakano, S. LU, T. Yamazato
Title Experiments and evaluation of VLC-based collective perception in an outdoor enviroment under stationary conditions
Authority Workshop on In-vehicle ICT and AD/ADAS-ITS Infrastructure for Regional ICT Platforms (AA-ITS Workshop)
Summary This study explores the application of visible light communication (VLC) to Collective Perception (CP), a technology for sharing sensor information with vehicles to reduce traffic accidents. While radio wave communication has been the conventional approach, there is an issue caused by frequency congestion. Since VLC is a communication method that doesn’t utilize frequency resources,it can resolve the issue.As no prior research exists, this study evaluates VLC-based CP's feasibility in stationary outdoor environments. Experiments measure latency and bit error rate (BER) under varying transmitter and receiver speeds. Results indicate that proposed method meets the requirements for CP, paving the way for future vehicular environment applications.
年月 2024年12月
DOI/Handle
開催場所 塩尻
研究テーマ 可視光通信/光無線通信
高度交通システム(ITS)
言語 日本語
原稿/プレゼン資料 / (ローカル限定)


山里研究室/岡田研究室 研究業績データベースシステム